محمدهانیمحمدهانی، تا این لحظه: 10 سال و 9 ماه و 11 روز سن داره
بابا مهدیبابا مهدی، تا این لحظه: 38 سال و 11 ماه و 4 روز سن داره
مامان معصومهمامان معصومه، تا این لحظه: 36 سال و 9 ماه و 27 روز سن داره
سالگرد عقد ماسالگرد عقد ما، تا این لحظه: 14 سال و 6 ماه و 10 روز سن داره

محمدهانی جون

مامان و بابای خوب

1392/9/21 23:03
نویسنده : مامان و بابا
1,199 بازدید
اشتراک گذاری

تصمیم گرفتم هر مطلب جالبی تو سایت خوندم بذارم تو وبلاگت زندگیم...


نی نی سایت: کنترل کردن کودکان و نحوه برخورد با آنها می تواند یک وضعیت دشوار باشد. در بعضی از مسائل بچه ها ممکن است استرس زیادی به والدین وارد کنند. در بیشتر اوقات مشکلات بیشتر از آنکه با کودکان باشند، همراه با والدین آنها هستند. فراموش نکنیم کودکان از رفتار والدین پیروی می کنند. کودک از سن 1 تا 7 سال تمام رفتار والدین خود را یاد گرفته و مانند آن برخورد می کند. زمانی که کودک همراه در کنار والدین خود رشد می کند تقریبا همه چیز را از آنها فرا می گیرد.

چنانچه والدین زمانی که کودک او را تماشا می کند به شکل متفاوتی رفتار کند، تاثیر بزرگی روی آنها خواهد داشت. اگر والدین رفتار درستی با فرزند خود داشته باشند، نتیجه خوبی از او دریافت می کنند. لحظات دشوار وجود دارند اما پدر و مادر باید به گونه ای موقعیت های دشوار را کنترل کنند که هیچ گونه سیگنال اشتباهی متوجه فرزند آنها نشود. در این گونه شرایط است که بجه ها خیلی چیزها از والدین خود می آموزند. ممکن است پدر و مادر کودک خود را سرگرم بازی با اسباب بازیهایش ببینند اما باید بدانید کودکان تمام جزئیات را تحت نظر میگیرند. در بعضی از موارد مشکل در رفتار والدین وجود دارد در اینصورت نیاز است تا آنها عمیق تر و بهتر به رفتار خود فکر کرده و درباره آن مطالعه کنند.


آیا پدر و مادر خوبی هستید

فاکتورهایی وجود دارند که باعث ایجاد رفتارهای منفی در کودکان می شوند. گرسنگی، خستگی، اضطراب و حواس پرتی از این قبیل هستند. اگر فرزند شما گرسنه باشد، تمایلی به انجام دادن تکالیف مدرسه از خود نشان ندادهیا آنکه به سختی آن را تمام می کند. هنگامی که او خسته است معمولا به خواسته های پدر و مادر پاسخ منفی می دهند. اگر آنها در خصوص کاری که از آنها خواسته شده است تا انجام دهد مضطرب باشند، بر انجام ندادن آن کار پافشاری می کند.

سعی کنید تا این فاکتورها را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرید. این کار باعث می شود تا رفتارهای منفی در کودک کاهش پیدا کند. اما مسائل زیرکانه دیگری وجود دارد که والدین می توانند با انجام دادن آنها رفتارهای منفی کودک را متوقف کنند:



کودکان اغلب سوال می کنند و ممکن است سوالات آنها بی پایان باشد. این کار آنها را متوقف نکنید. آنها می خواهند درباره اتفاقات و چیزهایی که در طول روز در اطراف خود می بینند بدانند و یاد بگیرند. در بعضی موارد مادر و پدر در خصوص سوالاتی که کودک از آنها می کند دچار استرس می شوند. در اینگونه موارد می توانید او را در وضعیت معلق نگه دارید اما به او قول دهید که پاسخ سوال او را می دهید. فکر کنید که چگونه می توانید بهترین پاسخ را به سوال او بدهید. سپس در یک زمان مناسب او را نزدیک خود نشانده با کمک بهترین راه ممکن بدون آنکه سردرگمی در او ایجاد شود به سوال او پاسخ دهید.

توجه و تقلید کودکان را مورد تشویق قرار دهید

فعالیتهای خود را همراه با فرزند خود انجام دهید. اگر کودک شما علاقه به مسواک زدن ندارد، به هنگام مسواک زدن دندان ، او را نیز با خود برده و به او نشان دهید که چگونه دندانهایتان را مسواک می زنید. برای او توضیح دهید که به چه علت این کار را باید انجام دهید. کودکان دوست دارند کارهایی که مادر و پدر آنها انجام می دهند را تقلید کنند. بنابراین والدین باید تلاش کنند تا کودک به انجام فعالیتهای لازم اشتیاق پیدا کند.

تقليد در کودکان

مراقب فضایی که کودک در آن بازی می کند باشید و او را پاکیزه نگه دارید و البته از او بخواهید به شما در انجام این کار کمک کند. از اهمیت تمیز نگه داشتن منزل با او صحبت کنید. چنانچه از او انتظار دارید تا کاری را انجام دهید، به او فرمان ندهید بلکه از او درخواست کنید تا در انجام این کار به شما کمک کند.

در بعضی مواقع خاص بچه ها کارهای اشتباهی انجام می دهند. در این شرایط شما باید علت اشتباه کاری را که او انجام داده است برای او توضیح دهید. در بعضی موارد می توانید به عنوان تنبیه او را ب مدت 5 دقیقه سرپا در گوشه ای از اتاق نگه داشته و از او قول بگیرید که دیگر این کار و کاری مشابه آن را انجام ندهد و از او بخواهید بخاطر انجام اینکار از شما عذرخواهی کند. زمانیکه شما نیز کار اشتباهی در خصوص او انجام می دهید باید از او معذرت خواهی کرده و به او قول دهید که هرگز اینکار را مجدد انجام نمی دهید.


زمانیکه با کودک خود درباره مسئله ای صحبت می کنید و چیزی را برای او توضیح می دهید، روی دو زانوی خود نشسته و سعی کنید قد خود را با او در یک سطح قرار داده و مستقیم در چشمهای او نگاه کنید. نگاه مستقیم به چشم کودک در هنگام توضیح مسئله ای تاثیر بسیار بالایی در او دارد. همیشه سعی کنید در یک زمان مناسب موضوع و مطلب خاص را برای او توضیح دهید. بهعنوان مثال می توانید او را به اتاق خوابش برده و برای او توضیح دهید. به خاطر داشته باشید کودکان از نفس و ضمیر بالایی برخوردار هستند. بنابراین به خوبی می توانند به شما پاسخ دهند. اینها چیزهایی هستند که در آینده کودک را قوی می کند. آنها دستوالعملهای درست را از شما می آموزند.


صحبت کردن با بچه و فهمیدن مشکل او کار ماهرانه ای است. به گونه ای با فرزند خود رفتار کنید تا او در کنار شما احساس راحتی کند. بنابراین باید اغلب با او صحبت کنید. در اینصورت است که فرزند شما قادر است به راحتی درباره مشکلاتش با شما صحبت کند. هرچقدر که مشکل او کوچک باشد شما باید او را تشویق کنید تا بدون ترس و دلهره درباره آن با شما صحبت کند. زمانیکه این روابط سالم بین کودک و والدین وجود داشته باشد، آنها همیشه حقیقت را به شما خواهند گفت و هیچگونه سردرگمی و ابهام در ذهن آنها باقی نخواهد ماند.


به داستانهای موفقیت آمیز و یا شکست خورده او گوش دهید. سعی کنید او را در شکستی خورده است کمک کنید. هرگز او را با بچه های دیگر مقایسه نکنید فراموش نکنید هر کودکی قابلیت و ویژه گیهای مخصوص به خود را دارد.


چنانچه اهل الکل یا سیگار هستید، جلوی کودک خود این کار را انجام ندهید. اگر با همسر خود مشکلی دارید هرگز جلوی بچه با او مشاجره نکنید. بهتر است در اتاق خواب خود و با صدای آهسته اینکار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید زمانیکه والدین در حضور کودک با یکدیگر مشاجره می کنند در حقیقت او را دچار آشفتگی می کنند. بعضی از والدین از فرزند خود می خواهند تا وسایلی را که او نیاز دارد از اتاقی دیگر برای او ببرد. سعی کنید این کار را خودتان انجام دهید به این ترتیب کودک می آموزد که باید وسایل خود را خودش از اتاق بردارد. چنانچه می خواهید برای مهمانی یا تماشای یک فیلم و یا انجام هر کار دیگری بیرون از منزل بروید برای فرزند خود توضیح دهید که به چه علت او را همراه خود نمی برید و به او بگویید چه ساعتی به منزل برمی گردید. او این مسائل را درک می کند و حتی در زمان نوجوانی نیز از آنها پیروی می کند.

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان مهيار
29 آذر 92 2:54
جالب و آموزنده بود ، مرسي از مطلب خوبتون از آشنايي با شما خوشحالم